Pani Kasia i Pani Justyna z Oddziałów Edukacyjno -Terapeutycznych zapraszają do wspólnej nauki .
NADCHODZI WIOSNA
PANI WIOSNA
1. Deszczowa zabawa – zabawa rytmiczna – motywowanie do aktywnego udziału
Tekst rymowanki:
Kapie deszczyk, kapie,
ja kropelki łapię.
Wezmę je do domu,
nie oddam nikomu.
Uczestnicy zabawy stoją w parach naprzeciwko siebie. Rodzic powtarza każdą linijkę tekstu uderzając najpierw w swoje dłonie, potem w kolana, a potem w dłonie dziecka.
Przy powtórzeniu tekstu uderzają najpierw w swoje dłonie, a potem swoją prawą dłonią w prawą dłoń dziecka, a lewą w lewą dłoń dziecka
2. „List do wiosny” – słuchanie wiersza Anny Bayer.
Nieśmiało spod śniegu
wygląda przebiśnieg,
więc zima do wiosny
pisze w swym liście.
Aby zza morza
szybko wracała,
czas jest najwyższy,
by wreszcie nastała.
Największe śpiochy
już się wyspały,
pan jeż, jeżowa
i jeżyk mały.
Piękne motyle
lecą nad łąkę,
chcą w berka zagrać
razem ze słonkiem.
Hej, wiosno, wiosno,
wiosenko miła
wszyscy czekają,
byś wreszcie przybyła.
Drzewa chcą z pąków
wypuścić liście.
Tak zima do wiosny
pisze w swym w liście.
2. Wskaż na obrazku zwiastuny wiosny.
3. Rodzic wskazuje i nazywa zwiastuny wiosny, a dziecko łączy takie same obrazki.
4. Otocz pętlą i pokoloruj zwiastuny wiosny.
5.
KOLORY WIOSNY
1. Kształtowanie szybkości poprzez gry i zabawy ruchowe - kształtowanie szybkości poprzez szybkie reagowanie na sygnały, rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej.
Każde dziecko ma szarfę. Dzieci ustawione w rozsypce.
Dzieci stoją w lekkim rozkroku, ramiona w górze w dłoniach szarfa trzymana za odległe końce i rozciągnięta nad głową.
Ruch: 1 – skłon tułowia w przód z dotknięciem szarfą podłogi, nogi podczas ćwiczenia wyprostowane,
2 – wyprost tułowia - ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie.
Dzieci siadają w siadzie rozkrocznym na podłodze, w dłoniach trzymają szarfę za odległe końce.
Ruch: 1 – skłon tułowia do prawej nogi z jednoczesnym przeniesieniem szarfy za prawą stopę,
2 – wyprost tułowia
3 – skłon tułowia do lewej nogi z jednoczesnym przeniesieniem szarfy za lewą stopę,
4 – wyprost tułowia - ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie.
Dzieci przekładają szarfę przez całe ciało w kierunku od stóp do głowy, powtarzamy 3 razy.
Dzieci przekładają szarfę przez całe ciało w kierunku od głowy do stóp, powtarzamy 3 razy.
2. Nadchodzi wiosna – ilustrowanie wiersza ruchem - budzenie zainteresowań życiem przyrody wiosną.
Nadchodzi wiosna - dwoma palcami naśladujemy chodzenie,
– świat młodnieje, - ręce od siebie na boki,
cała przyroda budzi się, - ręce od siebie w górę,
przez pola, łąki, lasy, knieje, - naprzemiennie wskazujemy prawą i lewą ręką,
wiosenny powiew niesie się. - powolny ruch dłonią, naśladowanie fali.
I świergot ptaków, - „kłapiemy”(otwieramy i łączymy kciuk i palec wskazujący) prawą ręką,
żab kumkanie, -naprzemiennie „kłapiemy”(otwieramy i łączymy kciuk i palec wskazujący) lewą ręką,
tętniący życiem trel słowika, - ręką wskazujemy coś wysoko,
i jeszcze świerszcza cudne granie - naśladowanie gry na skrzypcach,
do głębi serca nas przenika. - dotykamy dłonią serca.
Nadchodzi wiosna - dwoma palcami naśladujemy chodzenie,
– śnieg topnieje, - dłonią naśladujemy zamiatanie,
zewsząd dochodzi szum, - nasłuchujemy prawą ręką,
i gwar, - nasłuchujemy lewą ręką,
a w ptasich gniazdach coś się dzieje - powoli otwieramy złączone dłonie tworząc gniazdko,
– to jest dopiero wiosny czar! -ręce od siebie („czarujemy”).
3. Bazie – lepienie z plasteliny - wzmacnianie nadgarstków, rozwijanie sprawności drobnych ruchów ręki.
4. Pokoloruj i znajdź cztery różnice pomiędzy obrazkami.
5.
BOCIAN I ŻABA
1. Odgadnij zagadki. Odpowiedź wskaż na obrazku.
Piórka czarno białe,
buciki czerwone.
Uciekają przed nim żaby,
gdy idzie w ich stronę
W stawie nad ruczajem
wieczorem kumkają.
I taki oto koncert dają:
re re kum kum!
2. Odszukaj wszystkie żaby na obrazku
3. Posłuchaj wiersza ,,Boćki i żaby” (B.S Kossuth). Włącz się do czytania, naśladuj odgłosy bociana i żab.
Przyleciały boćki
zza dalekich mórz,
klekotały głośni:
-Wróciliśmy już!
Kle kle kle!
Kle kle kle!
A na stawie w trawie
padł na żabki strach.
-Boćki przyleciały!
Och, och, ach, ach!
Kum, kum, kum!
Kum, kum, kum
Lecą z szumem
na łąki po łup.
Jakie długie nogi!
Jaki ostry dziób!
Kle kle kle!
Kle kle kle!
Żabki przestraszone
hyc! Do wody -hyc!
Boćki chodzą, brodzą...
Nie znalazły nic!
Kum, kum, kum!
Kum, kum, kum!
4. Połącz ze sobą takie same zwierzęta
5. Pokoloruj według kodu
Powroty ptaków
1. Bociany i żabki – zabawa poranna.
Rodzic to bocian, dziecko żabka. Bocian stoi z boku, a żabka wesoło skacze,
Na hasło: idzie bocian, rodzic – bocian chodzi podnosząc wysoko nogi, a żabka ucieka.
Na hasło: bociany odleciały – bocian wymachuje rękoma i odchodzi w wyznaczone miejsce, żabka wesoła cieszy się i skacze. Po zabawie następuje zamiana ról.
2. Przeczytanie wiersza „Wiosenny koncert” Doroty Kossakowskiej oraz wspólne naśladowanie dźwięków zwierząt występujących w wierszu.
Wiosenka się zbudziła porządek wnet zrobiła
i wszystkie swe zwierzęta na koncert zaprosiła.
Wciąż trele słychać wszędzie,
wiosenny koncert będzie.
Kukułka już przygrywa,
swym ku, ku wszystkich wzywa.
Kum, kum jej odpowiada,
to żaba stara gada.
Ćwir, ćwir wróbelek śpiewa,
wygania wszystkich z drzewa.
Wnet muszka przyleciała,
bzy, bzy nam wyszeptała.
Kle, kle pan bocian powie: -
budowę mam na głowie.
Bąk gruby też tu jest.
Jak mówi? Może wiesz?
Bzum, bzum, bzum, bzum,
ja lubię robić szum.
I koncert ciągle trwa,
bo zawsze ktoś coś ma.
Ku, ku, kle, kle lub bzyk,
ćwir, ćwir, kum, kum, do wody myk.
3. Nazywanie oraz wskazywanie na ilustracji ptaków, przylatujących wiosną.
4. Policz obiekty na ilustracji i w pustych okienkach narysuj tyle samo kropek.
5. Jaki to ptak? – układanie obrazka z części. (Rodzic wycina kwadrat oraz tnie na 4 części)
6. Praca plastyczna-bocian z płatków kosmetycznych
Do zrobienia takiego bociana potrzeba:
- 4 płatki kosmetyczne (2 na głowę i 2 na brzuch)
- patyczek (może być po lodach lub taki do szaszłyków)
-klej
-nożyczki
- czarny flamaster
- wycinankę
- czerwoną plastelinę
Patyczek posmarować klejem i przykleić na niego płatki tak żeby znalazł się pomiędzy nimi.
Następnie wycinamy z czarnego papieru skrzydła i przyklejamy po obu stronach.
Doklejamy dziób z czerwonego papieru, a czarnym mazakiem malujemy oczy po obu stronach głowy.
Pierwsze kwiaty
1. Ćwiczenia gimnastyczne: podskoki, pajacyki, przekładanie przedmiotu z ręki do ręki, podnoszenie rąk do góry. (wszystko wykonać po 5 razy).
2. Czytanie oraz wskazywanie na obrazkach kwiatów występujących w wierszu.
WIOSENNE KWIATY
Śniegi już stopniały
Przebiśniegi spod niego główki swoje pokazały
Takie drobne maciupeńkie
Całe białe jakby śniegiem mocno obsypane
Ze wstydu główki w swe zielone listki schowały
Przebiśniegi to kwiatuszki bardzo nieśmiałe
Wstydzą się lecz nie wiem dlaczego
Może że są pierwszymi kwiatkami po przebytej zimie
Może właśnie dlatego
Biała kępka przy kępce
Co rośnie na leśnej polanie
Lecz prędko one znikną a inne kwiatki wyrosną na niej
Czy to będą krokusy
Kolorem żółtym obsypią polanę
Będzie ona jak słońce z dala świeciła
A kolor krokusów niebieskich
Stworzy obraz błękitnego nieba
Niezapominajka błękitem rozsypie się na polanie
A błękit nieba na niej dłużej pozostanie
To właśnie jest początek wiosny
Czekamy więc na wiosenne kwiaty
które wtedy będą rosły.
4. Ćwiczenie grafomotoryczne – pisanie po śladzie oraz kolorowanie obrazka
5. Znajdź, taki sam obrazek – zabawa dydaktyczna, wyszukiwanie i dobieranie takich samych obrazków.